| El poeta es manifesta a través del jo poètic per crear el poema. Si un poema ens parla d'amor, potser ens el presenta des d'una sensualitatfemenina; si ens descriu un somni, potser és la representació d'un desig profund... Construeix el poema a partir dels silencis, de la distribució de |
les paraules en el paper, de la mida de les lletres,la sonoritat dels mots, de la relació de significat de les paraules.Quan llegim un poema, hem d'intentar donar vida al text. Per aconseguir-ho, hem d’interioritzar la rima, el ritme i la sonoritat de les paraules i, alhora, entendre el sentit del poema. Dir un text implica pronunciar correctament els sons, dominar la veu i saber-la projectar, marcar les pauses i entonar correctament, de manera que quedi clar el sentit del que es llegeix.
Recitar poesia és transmetre emoció, sentiments i evitar la monotonia.
Per aconseguir una bona recitació, l'accent ens ajuda a diferenciar les síl·labes i els mots que són més importants, i així marcar el ritme. Cal, també, tenir en compte la distribució de les síl·labes àtones i les tòniques al llarg del vers.Els versos poden respondre a diferents models segons la disposició de les síl·labes tòniques i àtones. Observa aquests exemples: |
| Sobre una mar amb a penes murmuri d’escumes,
TAATAA TAATAAT(A) Josep CarnerLa sarda/na és la dan/sa més be/lla A AT A ÈATAATA
de to/tes les dan/ses que es fan/ i es desfan;/
A TAATAÈATÈAAT Joan Maragall |
| Després de llegir atentament el poema per entendre’n la musicalitat i el sentit, cal memoritzar-lo i posteriorment aconseguir una interpretació acurada, de manera que el poema ens surti de dins.
"Llegim i escrivim poesia perquè pertanyem a la raça humana, i la raça humana està feta d’imaginació."
El club dels poetes morts, de N. H.Kleinbaum
El poeta és l’arquitecte de les paraules. Quan construeix el poema, normalment, ho fa sobre una unitat anomenada estrofa. Un poema pot estar format per composicions d'una estrofa o més estrofes. | |
LES ESTROFES
Apariat | Agrupació de dos versos amb una sola rima. | |
Exemple |
Tercet | Combinació de tres versos. Els més utilitzats han estat els tercets encadenats, estrofa d’origen italià de versos decasíl·labs que segueixen l’esquema ABA BCB CDC... | |
| Exemple
|
Quartet/Quarteta | Combinació de quatre versos. Es poden representar amb una rima encadenada ABAB, o bé encreuada ABBA. | |
| Exemple
|
Quintet /Quinteta | Composició mètrica de cinc versos, llargs o curts, amb dues rimes.
| |
| Exemple
|
Sexteta/Sexteta | Estrofa de sis versos amb rimes ABABCC, AABCCB... | |
| Exemple |
Octava | També anomenada cobla. Combinació de vuit versos, normalment d’art major i de versos del mateix nombre de síl·labes. | |
| Exemple
|
Dècima | Estrofa de deu versos, generalment heptasíl·labs, que segueixen l’esquema ABBAACCDCD. | |
| Exemple |
| |
LES COMPOSICIONS |
|
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada