Alguna vegada has tengut dubtes sobre la teva orientació sexual?

A tu jove, que surts per fer el viatge cap a Ítaca...


Quan surts per fer el viatge cap a Ítaca,
has de pregar que el camí sigui llarg,
ple d’aventures, ple de coneixences.
Has de pregar que el camí sigui llarg,
que siguin moltes les matinades
que entraràs en un port que els teus ulls ignoraven,
i vagis a ciutats per aprendre dels que saben.
Tingues sempre al cor la idea d’Ítaca.
Has d’arribar-hi, és el teu destí,
però no forcis gens la travessia.
És preferible que duri molts anys,
que siguis vell quan fondegis l’illa,
ric de tot el que hauràs guanyat fent el camí,
sense esperar que et doni més riqueses.
Ítaca t’ha donat el bell viatge,
sense ella no hauries sortit.
I si la trobes pobra, no és que Ítaca
t’hagi enganyat. Savi, com bé t’has fet,
sabràs el que volen dir les Ítaques.
Cançó de Lluis Llach sobre el poema de Kavafis

dijous, 1 d’abril del 2010

Llegir poesia...


"Tant més, que, al llarg d’aquests anys, havia esdevingut ferma en mi la convicció que tota poesia, fins la que sembla més girada més cap endins de l’ànima i dels seus rics silencis, és en la veu, i únicament per ella, que es comunica plenament, fins i tot al lector solitari. Des d’aquest punt de vista, la qüestió d’optar entre el vers i la prosa deixava d’ésser secundària, com ho és per a qui roman en el de la relativitat de tota versió d’un poema."   Carles Riba, dins L’Odissea, d’Homer 
RaimonEl poeta es manifesta a través del jo poètic per crear el poema. Si un poema ens parla d'amor, potser ens el presenta des d'una sensualitatfemenina; si ens descriu un somni, potser és la representació d'un desig profund... Construeix el poema a partir dels silencis, de la distribució de
les paraules en el paper, de la mida de les lletres,la sonoritat dels mots, de la relació de significat de les paraules.Quan llegim un poema, hem d'intentar donar vida al text. Per aconseguir-ho, hem d’interioritzar la rima, el ritme i la sonoritat de les paraules i, alhora, entendre el sentit del poema. Dir un text implica pronunciar correctament els sons, dominar la veu i saber-la projectar, marcar les pauses i entonar correctament, de manera que quedi clar el sentit del que es llegeix.
Recitar poesia és transmetre emoció, sentiments i evitar la monotonia.
Per aconseguir una bona recitació, l'accent ens ajuda a diferenciar les síl·labes i els mots que són més importants, i així marcar el ritme. Cal, també, tenir en compte la distribució de les síl·labes àtones i les tòniques al llarg del vers.Els versos poden respondre a diferents models segons la disposició de les síl·labes tòniques i àtones. Observa aquests exemples:
Ovidi MontllorSobre una mar amb a penes murmuri d’escumes,
TAATAA TAATAAT(A)                        Josep Carner
La sarda/na és la dan/sa més be/lla A AT A ÈATAATA
de to/tes les dan/ses que es fan/ i es desfan;/
A TAATAÈATÈAAT                        Joan Maragall
Maria del Mar BonetDesprés de llegir atentament el poema per entendre’n la musicalitat i el sentit, cal memoritzar-lo i posteriorment aconseguir una interpretació acurada, de manera que el poema ens surti de dins.
"Llegim i escrivim poesia perquè pertanyem a la raça humana, i la raça humana està feta d’imaginació." 
                  El club dels poetes morts
, de N. H.Kleinbaum
El poeta és l’arquitecte de les paraules. Quan construeix el poema, normalment, ho fa sobre una unitat anomenadaestrofa. Un poema pot estar format per composicions d'una estrofa o més estrofes.
Cub de papireflèxia
LES ESTROFES
ApariatAgrupació de dos versos amb una sola rima.Apariat
Exemple
Tercet
Combinació de tres versos. Els més utilitzats han estat els tercets encadenats, estrofa d’origen italià de versos decasíl·labs que segueixen l’esquema ABA BCB CDC...
Tercet
 
Exemple


Quartet/QuartetaCombinació de quatre versos. Es poden representar amb una rima encadenada ABAB, o bé encreuada ABBA.Quartet/quarteta
 
Exemple

Quintet /QuintetaComposició mètrica de cinc versos, llargs o curts, amb dues rimes.
Quintet/quinteta
 
Exemple

Sexteta/Sexteta
Estrofa de sis versos amb rimes ABABCC, AABCCB...
Sextet/sexteta
 Exemple
OctavaTambé anomenada cobla. Combinació de vuit versos, normalment d’art major i de versos del mateix nombre de síl·labes.Octava
 
Exemple

DècimaEstrofa de deu versos, generalment heptasíl·labs, que segueixen l’esquema ABBAACCDCD.Dècima
 Exemple
  
LES COMPOSICIONS
Els goigs d'ArenysUna sola estrofa
Haikai
Tanka
Corranda
Una tirada indeterminada de versos
Tirallonga monorima
Romanç
Diverses estrofes iguals
Glossa
Estança
Diverses estrofes diferents
Goig
Sonet

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada